Sådan kan du få et godt forhold til overgangsalderen

glad_kvinde

Er du ved at nå den tid i dit liv, hvor overgangsalderen kommer tættere og tættere på? Mange kvinder frygter det at komme i overgangsalderen, men faktisk er det ikke kun dårlige ting, som hører med til denne tid i en kvindes liv. Læs med her og opdag, hvordan du kan få et bedre forhold til det at komme i overgangsalderen.

Den gode motion

Når du kommer i overgangsalderen, kan det være svært at tage sig sammen til at få dyrket den sunde og gode motion. Dog kan motion hjælpe dig igennem overgangsalderen på en god måde, så du kan få et godt forhold til overgangsalderen. Regelmæssig motion kan nemlig være en vigtig faktor, når det gælder kroppens evne til at skille sig af med overskydende varme. Samtidig har motion også en positiv effekt på ens hormonbalance, som især er udfordret under overgangsalderen. Derudover kan den gode motion gøre dig mere glad, og den kan styrke din krop ved at gøre dine led, sener og knogler stærkere. Dette er også en god måde at forebygge knogleskørhed på, da dette også kan være en udfordring i overgangsalderen. Derfor anbefales det, at du er fysisk aktiv i 30 minutter om dagen. Det kan for eksempel være gennem styrketræning, hvor du skaber styrke til din krop, det kan være igennem konditionstræning, hvor du træner kredsløbet i din krop. Det kan faktisk også være igennem noget så simpelt som yoga, da dette styrker balanceevnen, som kan mindske risikoen for, at du falder og slår dig. Sørg også gerne for at integrere motion i din hverdag ved små gåture og at tage trappen i stedet for elevatoren.

sund_mad

Du kommer langt med den rigtige kost

Når det kommer til overgangsalderen, kan du faktisk komme rigtig langt og skabe et godt forhold til denne del af dit liv, hvis du følger kostrådene og spiser sundt, groft og varieret. Dog er der nogle fødevarer, som er ekstra gode at spise, når man er i overgangsalderen, så man kan mindske nogle af de udfordringer, der kan komme med overgangsalderen. Det er for eksempel fødevarer som fede fisk, alle varianter af nødder, avocado, oliven og olier, som alle har en positiv effekt på dit kredsløb, dine led og din hjerne generelt. For at forebygge hedeture, kan du spise produkter, som indeholder planteøstrogen som for eksempel sojaprodukter og bælgfrugter. Det er nemlig hormonet østrogen, som du mangler i din overgangsperiode og som indirekte kan styre dine hedeture. Dette har disse fødevarer. Husk også at spise masser af madvarer med D-vitamin og calcium, så du med disse kan forebygge knogleskørhed og et generelt knogletab.

Få rigeligt med søvn

Hormonforandringer og hedeture under overgangsalderen kan give søvnproblemer i form af for eksempel urolig søvn, hyppige opvågninger og problemer med at falde i søvn. Derfor kan det være en god ide at sætte ekstra energi af til at forstå, hvordan du kan sove bedre om natten, så du med din søvn kan komme bedre igennem din overgangsalder og derved få et bedre forhold til den tid i dit liv.