Guide: Sådan kan du få en bedre nattesøvn

Ønsker du en bedre nattesøvn? Det er frustrerende at sove dårligt om natten, og det kan påvirke ens humør negativt og føre til træthed. Søvn er derfor en afgørende faktor for, hvordan du fungerer i dagligdagen. Det kan været svært at finde frem til, hvad den specifikke årsag er. Du kan derfor overveje at afprøve eller implementere nye tiltag i dine rutiner. Måske du vil opnå en bedre nattesøvn ved undgå skærmlys tredive minutter inden sengetid eller udskifte hovedpuderne med tempur hovedpuder. Ved at læse her kan du få tips til, hvordan du får en bedre nattesøvn.

Prøv en ergonomisk hovedpude

Selvom man ikke skulle tro det, så er det hovedpuden, som er det vigtigste element, når du sover. Det er nemlig hovedpuden, der sørger for, at du ligger korrekt med kroppen, herunder dit hoved, nakke og skuldre. Der fås forskellige hovedpuder i materialet og formen. Hovedpuder der er ergonomiske, såsom tempur hovedpuder kan give dig god støtte mellem hovedet og nakken.

Dyrk mere motion i hverdagen

Regelmæssig motion kan hjælpe til at opnå en bedre søvn. Motion gavner nemlig ikke kun dit helbred, men også dit søvnmønster. Fysisk aktivitet gør nemlig din krop og muskler trætte, og din krop har derfor nemmere ved at slappe af og føle naturlig træthed. Afhængig af hvad du foretrækker af motion, kan du løbe, gå ture eller styrketræne.

Fem råd til bedre nattesøvn

  • Vent gerne med at gå i seng til at du føler en naturlig træthed i kroppen.

  • Undgå drikkevarer, som indeholder koffein sidst på eftermiddagen og skærmlys tredive minutter inden sengetid

  • Et godt råd til at få en bedre nattesøvn er, at du bør overveje tempur hovedpuder, der giver dig den rette støtte, idet hovedpuden justerer sig efter din sovestilling.

  • Åben dine vinduer og luft ud i løbet af dagen, inden du skal sove.